Friday 22 July 2011

Dari Bilik Hati, duhai sahabatku …

Di manakah langkah mu duhai sahabatku? Di atas kebun-kebun kejahatan atau kemaksiatan yang engkau pandang indah atau di atas lantai kejahilan dan kebodohan yang engkau rasai nikmatnya atau di atas papan kebebalan dan kekhilafan yang menipu oleh hujjah-hujjahmu yang pintar dan logis-logis yang engkau beri.
Di manakah langkah mu duhai sahabatku? Di atas titian siratul mustaqim yang terang benderang atau di atas jalan mujahadah dan istiqomah yang engkau rasai nikmatnya atau engkau baru menapak dan merangkak menuju nur llahi yang engkau masih meraba-raba atau engkau sedang menuju cahaya Rabbani yang dengannya engkau rasai ketenangannya atau engkau dalam perjuangan yang dengannya engkau kehabisan waktu untuk diri mu dan keluarga mu.
Di manakah langkah mu duhai sahabatku? Bukankah umur untuk mu sudah semakin sempit? Bukankah rambut mu sudah semakin putih? Bukankah gigi mu sudah semakin longgar? Bukankah darah mu sudah semakin tercemar oleh noda dan dosa oleh penyakit batin yang engkau tak pernah obati?
Di manakah langkah mu duhai sahabatku?

0 comments:

Post a Comment